Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnefællesskaber

Grupper

Vi sikrer børnenes mulighed for relationsdannelse og deltagelsesbaner via forskellige gruppefællesskaber i hverdagen.  

Alle børn er en del af et lille børnefællesskab i en læringsgruppe - en gang ugentligt. Den lille gruppe, giver tryghed og nærværende voksne, mulighed for selv- og medbestemmelse/ejerskab og nye deltagelsesbaner/relationer for børnene. De har desuden her rig mulighed for at indgå i demokratiske processer.

Alle børn er en del af en fast spisegruppe sammen med en nærværende voksen.

De nyopstartede børn i 3-6 års afdelingen, er alle en del af en relationsgruppe en gang om ugen, hvor der er fokus på at lære at gå i børnehave, samt at danne relationer til jævnaldrende.  

Der dannes små legegrupper for de børn der har behov for ekstra understøttelse.

Der er faste aldersopdelte udviklingsgrupper i begge afdelinger. I 0-2 års afdelingen er det Spiregruppen, som er de helt nyopstartede børn der er samlet i et grupperum dagligt. I 3-6 års afdelingen er det Storebørnsgruppen, som er samlet to gange om ugen.

Børnene deltager i de grupper de er en del af, og derudover må de vælge al være i de relationer i de læringsrum der giver mening for dem hver især.

 

Tidlig indsats  

Alle voksne har en relation til alle børn. Derfor udarbejdes trivselsevalueringerne af alle personaler i hvert hus to gange årligt.  

Trivselsevalueringerne benyttes derefter til sammensætning af de kommende læringsgrupper, for at understøtte børnene der hvor de har mest behov for udvikling.

Der iværksættes dialogmøder, indsatser og justeringer i dagligdagen på baggrund af trivselsevalueringerne.  

 

Overgange

Der er mange mikroovergange i hverdagen i Børnehuset- fra en aktivitet til en anden.  

I 0-2 års afdelingen er der desuden overgange udviklingsgrupperne imellem. Fra Spirene, der lærer at være i pasningstilbud væk fra hjemmet. Til Larverne, der øver sig i at være en del af et større børnefællesskab og til Sommerfuglene, der øver selvstændighed og legekompetencer samt kommer på besøg i 3-6 års afdelingen.

I 3-6 års afdelingen er der stor fokus på samarbejdet med skolerne i området for at sikre Storebørnsgruppens overgang til skole.