Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Afdeling 0-2 år

Opstart

Vi har fokus på den gode overgang fra hjemmet til Børnehuset Smedegården 0-2 år. Derfor inviteres du til opstartssamtale, 3. måneders-samtale og der er mulighed for dialogmøder.  

Efter du har takket ja til pladsen, kontakter vi dig igennem e-boks et par måneder inden opstart med invitation til opstartssamtale.  

Til opstartssamtalen har vi dialog omkring relevante oplysninger om dit barn og jeres familie. Vi forventningsafstemmer med dig, samt fortæller om vores hverdag her i børnehuset. Vi informerer om hvilken læringsgruppe samt spisegruppe dit barn kommer til at være en del af, samt hvilken voksen der bliver dit barns kontaktpædagog.

Der er ikke 2 børn der er ens, derfor kan vi ikke lave en plan på forhånd der passer til alle børn. Vi ser på dit barn og vurderer fra dag til dag, hvad der er nødvendigt for, at han/hun kan føle sig tryg og klar til at være alene i Børnehuset. Du skal dog regne med, at du skal bruge 1 til 2 uger på at dit barn er klar til en hel dag i Børnehuset uden dig.

 

Struktur i hverdagen og inspirerende læringsmiljøer

Pædagogiske overvejelser skaber hverdagen for dit barn. Inkluderende og udviklende miljø har vi stor fokus på. Aktiviteter skabt af enten børn og/eller voksne giver mulighed for forskelligartet læring og udvikling hos dit barn.

Læringsrum er de miljøer pædagogerne skaber for børnene gennem didaktiske pædagogiske overvejelser. En læringsrum kan være et fysisk sted, for eksempel et rum, ude eller inde, hvor pædagogerne har tænkt bestemte tanker om børns udvikling, trivsel og læring. Det kan også være, at et rum er delt ind i flere mindre læringsrum, efter hvad der giver mening for den aktuelle børnegruppe.

 

Indendørs læringsrum i Børnehuset Smedegården

  • Motorikrum
  • Legerum
  • Krea
  • Legorum
  • Alrum med rollelegsaktiviteter
  • Sproglaboratorium

Rummene er dynamiske og kan derfor ændres løbende ved behov. Dokumentation for det pædagogiske arbejde er i fokus i Børnehuset. Derfor bliver der opsat en Smittemodel ved hvert rum. Dette er et didaktisk redskab som vi benytter for at sikre dit barns udvikling, trivsel,  læring og dannelse i alle rummene.

 

Fællesskaber

Læringsgrupper giver mulighed for inkluderende fællesskaber derfor er dit barn en gang om ugen, en del af en mindre læringsgruppe, som tager udgangspunkt i et læreplanstema.

Derudover har dit barn mulighed for at indgå i større og mindre fællesskaber. Det udvikler sig derved socialt og lærer at tage et medansvar for sig selv og fællesskabet. Dit barn har mulighed for at veksle imellem, at indgå i vokseniniterede og børneinitierede fællesskaber.

I afdeling 0-2 år- er børnene delt ind i faste spise grupper i faste grupperum. Dette på baggrund af hvilket udviklingstrin de er på.  

De små nyopstartede børn starter på den lille Spiregruppe, der lærer at være i pasningstilbud væk fra hjemmet. Derefter rykker barnet op til Larverne, der øver sig i at være en del af et større børnefællesskab og til sidst til Sommerfuglene, der øver selvstændighed og legekompetencer samt kommer på besøg i 3-6 års afdelingen.

 

Læringsrum

Børnehuset Smedegården er et stort hus med mange rum af varierende størrelse der indbyder til fællesskaber, leg og læring i de udviklende omgivelser. Rummene indeholder forskellige læringsrum, som tager udgangspunkt i, hvad børnene er optaget af. Læringsrummene er indrettet, så de er inspirerende for børnene at lege i.  

 

Legeplads  

Legepladsen giver mulighed for både leg uden en voksen (børneinitierede lege) og aktiviteter, som det pædagogiske personale igangsætter. Legepladsens faciliteter giver mulighed for, at dit barn kan udvikle sine motoriske færdigheder, danne nye deltagelsesbaner samt øve sig i de sociale og alsidige personlige kompetencer. Der er altid mulighed for, at dit barn kan være sammen med, eller i nærheden af en voksen.  

Legepladsen er delt op i to, en på hver side af huset, som giver forskellige muligheder for udfoldelse. Der er desuden et naturskur på legepladsen, der giver børnene mulighed for at udforske naturens fænomener sammen med en voksen.

Vi er ofte på besøg på afdeling 3-6 års store legeplads.  

 

Udendørs læringsrum:

  • Natur skur
  • Sansehave
  • Sandkasse
  • Lille Skov
  • Klatrestativ
  • Legehus
  • Gynger
  • Rutchebane
  • Nærmiljøet udforskes

 

Mad og måltider

I børnehuset har vi frokostordning. Det vil sige at dit barn gennem en dag bliver tilbudt det mad det har behov for.  

  • Morgenmad: kl. 06.30 - 07.00:  Tilbydes til de børn der ikke har spist hjemmefra.
  • Formiddagsmad: kl. 08.30:  Alle børn tilbydes et eftermiddagsmåltid. Oftest tilbyder vi frugt og brød. Hvis vejret tillader, spiser vi udenfor.
  • Middagsmad: kl. 10.30 – 11.30: Spirene spiser først, derefter Larverne og til sidst Sommerfuglene. Alle børn har faste spisepladser, i mindre spisegrupper i et fast grupperum sammen med en voksen.
  • Eftermiddagsmad: kl. 14.00. Alle børn tilbydes et eftermiddagsmåltid. Oftest tilbyder vi frugt og brød. Hvis vejret tillader, spiser vi udenfor.

Der serveres varieret sund kost, som vores kok tilbereder til os ud fra sundhedsstyrelsens anbefalinger. Vi har under måltidet fokus på den gode stemning, hvor børnene øver turtagning, selvhjulpenhed, bordskik og ikke mindst madmodighed.

I Børnehuset er vi certificeret med det økologiske spisemærke i guld. Dette betyder at måltiderne indeholder minimum 90-100% økologiske ingredienser. Tilsyn fra fødevarekontrollen sikre at vi overholder gældende regler.